دکانچه دار، تنها وبلاگ رسمی استارتاپ پاساژ اینترنتی دکانچه می باشد؛ که در ششم اردیبهشت ماه سال 1396 هجری خورشیدی؛ با هدف معرفی و ارائه فعالیت های تیم دکانچه آغاز به فعالیت نمود، و تا به امروز این فعالیت ها ادامه داشته است.

نظرسنجی سایت

نظر شما در مورد وبلاگ دکانچه دار چیست؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 39
  • بازدید دیروز : 36
  • بازدید کل : 50362

با پرینتر سه بعدی موتور هوای تک سیلندر بسازید.


با پرینتر سه بعدی موتور هوای تک سیلندر بسازید.

پرینتر سه بعدی یک از بهترین ابزارهای ممکن برای ساخت قطعات مکانیکی در مقیاس های کوچک است. گیربکس موتور، چرخ ژنو و جعبه موزیکال چند نمونه از این ابزار مکانیکی هستند. در این ساختنی قصد داریم با پرینتر سه بعدی موتور هوای تک سیلندر بسازیم. این موتور هوا یک نمونه آزمایشی و کوچک است اما قدرت کافی برای چرخاندن پروانه ۲۵ سانتیمتری را هم دارد. به همین خاطر باید در حین کار با موتور هوای تک سیلندر از دستکش و عینک استفاده کنید.

موتور هوای تک سیلندر بسازیدموتور هوای تک سیلندر بسازیدموتور هوای تک سیلندر بسازید

این موتور هوای تک سیلندر از یک دندانه، میله فشار، بلبرینگ توپی و فنر برای فشرده کردنس سیلندر در زمان مناسب استفاده می کند. کارایی موتور هوا به ضربه سیلندر برای تخلیه هوا بستگی دارد اما اگر قدرت ضربه کافی نباشد هم پروانه کمی حرکت خواهد کرد.

ما تمام فایل های STL مورد نیاز برای ساخت موتور هوای تک سیلندر را در اختیارتان قرار می دهیم اما شما می توانید طراحی کلی یا برخی از اجزا را متناسب با نیازتان بهینه سازی کنید.

گام اول: قطعات موتو را پرینت کنید

وسایل مورد نیاز
وسایل مورد نیاز

ابتدا فایل زیر را دانلود کنید (رمز فایل saakhtani.ir است). در این فایل تمام فایل های stl مورد نیاز به همراه یک فایل pdf موجود است. در فایل pdf می توانید نام قطعات، تعداد پرینت، تنظیمات پرینت و رنگ پرینت را ببینید. دقت کنید که تمام قطعاتی که رنگ مشکی دارند با نایلون پرینت می شوند. برخی از قطعات تشکیل دهنده موتور هم بسیار ریز هستند و به همین خاطر باید آنها را با صبر و حوصله کافی پرینت کنید.

برای راه اندازیه مدل موتور هوا، علاوه بر قطعات پرینت شده به قطعات زیر هم نیاز دارید:

  • یک کمپرسور و آداپتور میله کمپرسور ۶ میلیمتری
  • یک واشر ستاره ای با قطر داخلی ۶٫۵ میلیمتر
  • یک بلبرینگ توپی ۶٫۵ میلیمتری
  • فنر ۵ حلقه ای ۱۰٫۵ در ۶ میلیمتری
  • دو حلقه ۵ میلیمتری با قطر داخلی ۲ میلیمتر
  • یک پروانه هواپیمای مدل ۱۰٫۴ میلیمتری

قبل از اینکه سراغ مونتاژ موتور بروید، همه قطعات را تست کنید و اگر لازم بود آنها را سنباده بکشید. تمام قطعات متحرک باید حرکت نرم و روان داشته باشند و قطعات ثابت هم باید کاملاً سرجایشان محکم باشند. زمانی که صرف سنباده کاری و تمیز کردن قطعات با سوهان می کنید به رنگ و تنظیمات پرینت بستگی دارد. تمام لبه هایی که به تخت پرینت متصل بودند را سوهان بکشید تا مطمئن شوید کاملاً صاف و نرم هستند. در ضمن بهتر است از سوهان مخصوص جواهرسازی استفاده کنید تا قطعات ریز و سبک آسیب نبینند.

گام دوم: موتور هوای تک سیلندر را مونتاژ کنید

در این مرحله از نام فایل های STL قطعات موتور برای توضیح نحوه مونتاژ استفاده می کنیم. پس دقت کنید هنگام ذخیره فایل ها، نام شان را تغییر ندهید. در ضمن می توانید نام قطعات را با برچسب رویشان بنویسید تا کار مونتاژ ساده تر بشود.

سر کوچک تر قطعه Arm Piston را داخل Piston قرار بدهید. سپس قطعه Pin Arm Piston را در محلی که در تصاویر مشخص شده، قرار بدهید و خوب فشار بدهید تا کاملاً محکم بشود.

 

پیستون را مطابق تصویر در Block بغلتانید. پیستون باید بدون گرفتگی و فشار داخل این قطعه بغلتد.

قطعه Journal Male را هم مطابق تصویر به Block اضافه کنید.

سر بزرگ بازوی پیستون را وسط سوراخ قطعه Journal Male قرار بدهید و سپس قطعه Journal Female را با کمی فشار به آن وصل کنید. این مرحله از مونتاژ موتور هوای تک سیلندر نیاز به دقت زیادی دارد چون باید بازوهای Journal را باز کمی باز کنید. بعد از کامل شدن اتصالات، پیستون و قطعات متصل به آن باید آزادانه بچرخند.

حلقه های گرد داخلی و خارجی را مطابق تصاویر به موتور هوای تک سیلندر وصل کنید.

حالا قطعه Valve Pushrod را مطابق تصویر داخل موتور قرار بدهید.

پیستون و قطعات متصل به آن را به بالاترین حالت ممکن قرار بدهید و قطعه Eccentric Valve را روی male journal بگذارید. به جهت پین ها هم دقت کنید چون اگر پین ها مطابق تصویر مرتب نشوند، موتور کار نمی کند.

قطعه Arm Valve Pushrod و Axle Arm Valve Pushrod را به موتور اضافه کنید و سپس Axle Arm Valve Pushrod را کاملاً داخل موتور فرو کنید.

بلبرینگ توپی را هم روی حلقه خارجی موتور هوا و فنر را روی بلبرینگ قرار بدهید.

Adapter Compressor را مطابق تصاویر به موتور هوا پیچ کنید. با وصل کردن این قطعه، جای فنر روی بلبرینگ هم ثابت می شود.

قطعه Axle Threaded را به female journal پیچ کنید. این اتصال باید خیلی محکم باشد و ممکن است برای محکم کردنش به چسب سایانو اکریلات نیاز داشته باشید.

پروانه و واشر ستاره ای را به قطعه Axle Threaded وصل کنید و قطعه Spinner را به آنها پیچ کنید.

در نهایت هم آداپتور کمپرسور ۶ میلیمتری را به Adapter Compressor پرینت شده پیچ کنید.

گام سوم: موتور هوای تک سیلندر را تست کنید

موتور هوا را روی یک ابزار نصب مناسب (مثل گیره رومیزی) نصب کنید. کمپرسور هوا را روشن کنید و فشار خروجی را روی ۵PSI تنظیم کنید. کمپرسور را به آداپتور وصل کنید و با پیچ گوشتی پروانه را برخلاف جهت ساعت به آرامی فشار بدهید تا شروع به حرکت کند.

اگر قصد دارید با این روش موتور هوای تک سیلندر بسازید، در حین فرایند پرینت و آزمایش دقیق و با حوصله عمل کنید و تجربه خودتان از ساخت موتور هوای تک سیلندر را هم با کاربران ساختنی به اشتراک بگذارید.

 

  انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 542

برچسب های مهم

اصفهان، خیابان کاشانی شمالی، کوچه شهید احمد ثقفیان، پلاک 52، طبقه دوم، دفتر مرکزی استارتاپ دکانچه.

استفاده از مطالب وب سایت دکانچه دار، فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به استارتاپ پاساژ اینترنتی دکانچه می‌باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما